Optima Infinit, un espai col·laboratiu en el qual es parla sobre Innovació en Productivitat i metodologia GTD (Getting Things Done) arreplega 10 propostes per a innovar cap a una Educació 2.0 que considere fonamental incloure en aquest blog.
A continuació les presente resumides i, malgrat que són totes de gran importància, les reordene sota el meu punt de vista- segons la seua prioritat d'aplicació.
1. Ensenyar a pensar. L'educació ha de donar prioritat a desenvolupar el pensament crític.
2. Flexibilitzar els programes educatius i entendre'ls com a "opcions d'aprenentatge", permetent que cada individu es desenvolupe en funció de les seues habilitats i fortaleses i no d'uns estàndards que li vénen impostos (aquest és el principi que regeixen els MOOC).
3. Donada l'abundància d'informació en la xarxa, l'important ja no és recordar-la sinó saber on *encontrar-la, com filtrar-la, sintetitzar-la i en definitiva, com generar coneixement a partir d'ella.
4. Passar del "quin" al "para quin" i "com". Entendre la teoria com a mitjà per a arribar al coneixement aplicat, no com un fi en si mateix.
5. Deixar de basar l'educació en continguts i desenvolupar competències. S'han de formar ciutadans competents, capaços d'adaptar-se als canvis i respondre a les necessitats de la societat.
6. La societat ha de involucrar-se en l'educació. A més de professors, professionals de diverses àrees deurien en algun moment implicar-se en la labor d'educar, compartir les seues experiències, en definitiva, mostrar el resultat de l'educació als més joves.
7. Superar la mediocritat. Reconèixer les diferències i adequar el sistema a les necessitats i capacitats de cadascun.
8. L'aprenentatge és una actitud davant la vida que pot donar-se en qualsevol moment i lloc, no únicament en els centres educatius.
9. Aprendre durant tota la vida resulta indispensable per a evolucionar i adaptar-se als canvis sense quedar obsolet.
10. Rol triple del professor: facilitador (de continguts), mestre (mentor) i coach ( ajudar als alumnes a ser els protagonistes del seu propi procés d'aprenentatge).
A aquestes 10 propostes he considerat oportú afegir una onzena que resulta primordial en la societat actual:
11. Fomentar la creativitat. Avui dia la sistematicitat de l'educació continua generant alumnes-robot als quals, com afirmava Ken Robinson en el vídeo How to Change Education, "se'ls anul·la l'apetit d'originalitat". La creativitat és una capacitat indispensable en la societat actual que s'ha de desenvolupar en els estudiants perquè sàpien respondre als constants canvis, fer front a diferents situacions i, en definitiva, a innovar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada